ارتودنسی چیست؟

    ارتودنسی یکی از شاخه های تخصصی دندانپزشکی است و به تشخیص،پیشگیری و درمان بی نظمی های دندانی و ناهنجاری های فکی می پردازد. در ارتودنسی تلاش می شود تا با اینگونه درمانها هم به زیبایی و هم به عملکرد بهتردهان و دندانها کمک شود.

    متخصص ارتودنسی یا ارتودنتیست کیست؟

    در دوره های دندانپزشکی عمومی، فرصت و امکان آموزش ارتودنسی جهت انجام درمان وجود ندارد به همین دلیل، متخصص ارتودنسی پس از خاتمه دوره 6 ساله دندانپزشکی در رقابتی فشرده از میان انبوهی از دندانپزشکان علاقه مند به ارتودنسی، موفق به ورود به دوره تخصصی ارتودنسی شده و به طور متوسط 3 سال فقط به فراگیری انواع مهارتهای ارتودنسی متحرک و ثابت مشغول می شود.

    چه زمانی برای ارتودنسی مناسب است؟

    درمان ارتودنسی با در نظر گرفتن شرایط مناسب درهر سنی می تواند قابل انجام باشد. بسیاری از مشکلات ارتودنسی به شرطی که در سنین پایین تر و قبل از خاتمه ی رشد فکین،تشخیص داده شوند با سهولت بیشتری درمان خواهند شد. درمان زود هنگام می تواند بیمار را از انجام جراحی یا درمانهای پیچیده تر نجات دهد. بهتر است اولین ویزیت کودک نزد متخصص ارتودنسی در سن 7-6 سالگی (همزمان با رویش اولین دندانهای دائمی) صورت بگیرد. متخصص به شما خواهد گفت که زمان مناسب برای شروع درمان چه زمانی می تواند باشد.

    درمان ارتودنسی چه مدت طول می کشد؟

    طول مدت درمان بستگی به مشکل دندانی و اسکلتی بیمار دارد و می تواند از چند ماه تا چند سال متغیر باشد. درمانهای ارتودنسی ثابت حدود 2 سال به طول می انجامد و بیماران تقریبا ماهی یکبار معاینه می شوند.

    درمان ارتودنسی به چه طریقی انجام می شود؟

    بسته به نوع مشکل و ناهنجاری که در بیمار وجود دارد از دستگاه های ارتودنسی ثابت یا متحرک برای درمان ارتودنسی استفاده می شود. دستگاه های متحرک معمولا برای حل مشکلات دندانی و اسکلتی قبل از بلوغ قابل استفاده است.

    درمان جراحی همراه با ارتودنسی در چه مواقعی لازم است؟

    در صورتی که در فرد مشکل اسکلتی و ناهنجاری فکی وجود داشته باشد و فرد بالغ شده، برای حل مشکل اسکلتی نیاز به جراحی همراه با ارتودنسی می باشد. به طوریکه در ابتدا دندانهای بیمار با ارتودنسی برای جراحی آماده شده سپس عمل جراحی فک توسط متخصص فک و صورت در اتاق عمل انجام می شود و پس از گذراندن دوره نقاهت مجددا درمان ارتودنسی ادامه می یابد.

    ارتودنسی نامرئی چیست؟

    از یک سری پلاک های شفاف جهت ردیف کردن دندانها استفاده می شود که احتیاج به امکانات پیچیده ای دارد و هزینه ی آن بسیار بالا است.

    گاهی براکت های ارتودنسی برای اینکه دیده نشود پشت دندانها (سمت زبان) چسبانده می شود که در تکلم و غذا خوردن دارای مشکل است.(ارتودنسی لینگوال)

    IMG_20161224_123701

    گاهی هم از براکت های همرنگ دندان برای دیده نشدن آنها استفاده می شود.

    2014 Product Catalog 2014 Product Catalog

    آیا می توان در طول درمان ارتودنسی به ورزش ادامه داد؟

    بله ولی بهتر است هنگام ورزش مراقب ضربات وارد شده به صورت باشیم و یا از محافظ دهانی استفاده کنیم.

    آیا بارداری با درمان ارتودنسی تداخل دارد؟

    ارتودنسی با بارداری هیچ تداخلی ندارد. در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی و بزاقی استعداد بیمار برای پیدایش التهاب لثه و پوسیدگی دندانی بیشتر می شود که ممکن است با وجود دستگاههای ارتودنسی و عدم رعایت بهداشت این مشکل تشدید شود. در صورتی که بیمار بهداشت خوبی داشته باشد این مشکلات دندانی و لثه ای به وجود نخواهد آمد. نکته دیگر عدم تجویز رادیوگرافی در این دوران می باشد و اگر رادیوگرافی در این دوران لازم باشد باید تجویز آن را به بعد از بارداری موکول کرد.

    آیا درمان ارتودنسی باعث پوسیدگی دندانها و التهاب لثه ای می شود؟

    با رعایت بهداشت روزانه با درمان ارتودنسی مشکلات پوسیدگی و بیماری لثه ای به وجود نخواهد آمد.

    هزینه درمان ارتودنسی چقدر است؟

    هزینه ی درمان ارتودنسی بستگی به نوع درمان، میزان پیچیدگی درمان، محل انجام درمان دارد و معمولا شامل بیمه نمی شود.

    اطلاعات تماس

    آدرس مطب

    شهریار، خیابان ولیعصر، چهارراه مخابرات، خیابان بهشتی غربی (مخابرات)، شماره ۲۰، مجتمع هستیا، طبقه ۳، واحد۵

    شماره تلفن

    ۰۹۳۹۳۷۸۴۹۴۰

    ساعت کار مطب

    شنبه : 15:۰۰ الی 18:۰۰
    سه شنبه : ۱۰:۰۰ الی ۱۲:۰۰