اهمیت حفظ و نگهداری دندانهای شیری

باور اشتباهی که در ذهن بیشتر والدین وجود دارد این است که دندانهای شیری دندانهای موقتی می باشند و رسیدگی خاصی لازم ندارند. در حالیکه این دندانها باید تا زمان رویش دندانهای دائمی در دهان باقی بمانند.

متاسفانه بسیاری از کودکان بدلیل عدم توجه والدین این دندانها را بسیار زودتر از موعد از دست می دهند. مهمترین علت از دست دادن آن پوسیدگی می باشد که اگر به موقع ملاحظه و درمان نشوند قابل درمان نبوده و ممکن است دندانپزشک را مجبور به خارج کردن آن کند.

عدم رسیدگی و معاینات منظم دندانهای شیری علاوه بر ایجاد پوسیدگی می تواند ایجاد درد و ناراحتی برای کودکان کرده و تغذیه آن ها را دچار مشکل کند از طرفی اگر دندان عفونی شود ممکن است به جوانه دندانهای دائمی زیرین نیز آسیب برساند.

اگر دندان شیری زودتر از موعد از دست برود باعث ایجاد مشکلات زیبایی شده که از لحاظ روانی روی کودک اثر منفی می گذارد. از طرفی در ادای برخی از حروف و تکلم مشکل پیدا می کند.

مهمترین اهمیت نگه داشتن دندانهای شیری تا موعد مقرر از لحاظ ارتودنسی می باشد. اگر دندان شیری زودتر از موعد از دست برود. فضا برای دندان جانشین آن کم شده و به مرور از بین می رود که منجر به نهفتگی دندان دائمی جانشین یا رویش نابجای آن و بهم ریختگی دندانها می شود که در آینده بیمار متحمل هزینه های سنگین ارتودنسی برای حل این مشکل می شود.